1. Мета та завдання навчальної дисципліни

Ефективне навчання іноземних мов у загальноосвітній школі потребує відповідної професійно-методичної компетенції вчителя. У системі підготовки педагогічних кадрів ця проблематика сфокусована в курсі «Методика навчання іноземної мови з практикою усного і писемного мовлення», який передбачає формування в студентів комунікативної, лінгвістичної й соціокультурної компетенції; розкриває теоретичні, практичні, організаційні аспекти навчання іноземної мови як спілкування в діалозі культур, інноваційні методичні технології, репрезентує сучасний погляд на навчання видів мовленнєвої діяльності, формування соціокультурної компетенції учнів, особливості навчання у початковій, основній та старшій школі.

Програма з курсу «Методика навчання іноземної мови з практикою усного і писемного мовлення» передбачає підготовку вчителів іноземної мови, якісні та кількісні параметри яких мають відповідати вимогам кваліфікаційної характеристики, згідно з якою фахівець готується до здійснення навчально-виховної, науково-методичної та організаційно-управлінської діяльності в різних типах середніх навчальних закладів. У разі отримання необхідної підготовки він може викладати іноземну мову в дошкільних закладах.

Згідно з кваліфікацією вчитель іноземної мови має здійснювати такі види професійної діяльності:

1. навчання іноземної мови (практичного володіння аудіюванням, говорінням, читанням, письмом, перекладом), виховання, освіту і розвиток учнів засобами іноземної мови на уроці та в позакласній роботі (робота в гуртках, клубах, секції за інтересами, проблемні групи, наукові гуртки тощо);

2. науково-методичну та організаційно-методичну роботу із запровадженням у навчальний процес нових інформаційних технологій навчання іноземних мов, в тому числі інтенсивних методів навчання;

3. індивідуалізованого навчання ;

4. виховну діяльність;

5. навчально-методичну роботу у школі, районі, області/ місті, в тому числі з вивчення, узагальнення та поширення нових інформаційних технологій навчання іноземних мов;

Професійна та методична підготовка студентів здійснюється на базі курсу «Методика навчання іноземної мови з практикою усного і писемного мовлення», в якому передбачені як теоретична, так і практична підготовка студентів.

У програмі враховані сучасні досягнення в галузі методики навчання іноземних мов та суміжних з нею наук.

Мета курсу – є формування необхідної комунікативної спроможності в сферах ситуативного спілкування в усній і письмовій формах, навичок практичного володіння іноземною мовою в різних видах мовленнєвої діяльності в обсязі тематики, що обумовлена професійними потребами; забезпечити основи теоретичної та практичної підготовки студентів до викладання іноземної мови у школі.

Завдання курсу:

  • розвинути та удосконалити різні види мовленнєвої діяльності, аудіювання, говоріння, діалогічного мовлення, читання, письма та перекладу.

  • сформувати у студентів практичні знання з іноземної мови, а також знання теоретичних основ навчання іноземних мов і усвідомлення комплексного і прикладного характеру методики як науки;

  • ознайомити студентів з історією розвитку методики, найвідомішими у сучасному світі методичними системами, підходами і тенденціями навчання іноземних мов;

  • сформувати у студентів на основі засвоєних теоретичних знань професійно-методичні вміння вчителя іноземних мов: уміння планувати і організовувати навчальний процес; аналізувати і оцінювати навчальні матеріали; визначати шляхи виховання і розвитку учнів засобами іноземної мови; визначати і застосовувати методи, форми, прийоми і засоби навчання і контролю відповідно до умов і цілей навчання;

  • розвивати творче методичне мислення студентів під час розв’язання різноманітних практичних завдань.

  • залучати студентів до прочитання і опрацювання науково-методичної літератури з метою самовдосконалення і постійного підвищення методичної компетенції;

  • озброїти майбутніх спеціалістів методичною термінологією і навичками її доцільного вживання у процесі аналізу уроків колег і власної діяльності, у виступах на методичних конференціях.

Програма передбачає тісний зв'язок практики усного і писемного мовлення та теоретичного курсу методики з практикою. В лекційному курсі і на практичних заняттях студенти ознайомляться як з загальноприйнятими положеннями методики, що викладаються у певній системі, так і з новими, дискусійними ідеями.

На практичних заняттях вони оволодівають основами професійно-методичних умінь вчителя іноземної мови.

У результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:

  • лексичний і граматичний матеріал в обсязі навчальної програми курсу та правила міжособистісної та міжкультурної комунікації;

  • основні поняття і категорії методики навчання іноземних мов;

  • навчально-методичні комплекси з іноземних мов;

  • теорію вправ для навчання іноземних мов;

  • сучасні підходи до формування в учнів іншомовної комунікативної компетенції;

  • інноваційні методичні технології навчання іноземних мов;

  • форми, види і способи контролю і оцінювання рівня сформованості мовних, мовленнєвих, лінгвосоціокультурної і навчально-стратегічної компетенцій;

  • основні організаційні форми реалізації навчально-виховного процесу з навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх навчальних закладах різних типів;

  • основи планування навчально-виховного процесу з іноземної мови у початковій, основній і старшій школі.

У результаті опанування дисципліни студенти повинні вміти:

  • здійснювати усно-мовленнєве спілкування (у монологічній і діалогічній формах), володіти читанням та письмом;

  • розуміти зі слуху зміст автентичних текстів (ділового та повсякденного спілкування з урахуванням соціокультурного та країнознавчого аспектів іноземної мови);

  • визначати й аналізувати цілі, зміст, принципи, методи і прийоми навчання іноземних мов;

  • аналізувати, обирати й ефективно використовувати навчально-методичні комплекси з іноземних мов;

  • аналізувати, обирати й ефективно використовувати вправи різних типів і видів;

  • формувати в учнів іншомовну комунікативну компетенцію;

  • використовувати у процесі формування іншомовної комунікативної компетенції інноваційні методичні технології;

  • контролювати і оцінювати рівень сформованості всіх складників іншомовної комунікативної компетенції;

  • планувати й реалізовувати різні форми організації навчально-виховного процесу з іноземної мови в початковій школі.